Ditt liv, Dina val, Dina möjligeter!

 
Ligger och tänker på hur och vad jag ska välja i skolan. Vi har nämligen fått info om de olika inriktningarna man kan gå och alla idividuella val osv, men det är mycket svårare än vad jag trodde att veta hur man vill välja. Det finns så mycket saker och många olika vägar att gå. På natur kan man välja antingen naturnatur som är en väldigt tung inriktning då man läser både fysik2 och kemi2, eller natursamhäll som är lite lugnare med samhäll och geogrfai. Men jag har aldrig gillat samhäll och geografi och gör det verkligen inte nu heller. Och eftersom jag länge har velat bli veterinär, djurvårdare eller något åt det hållet är det naturnatur som passar bäst.
 
Men samtidigt måste man tänka efter så man orkar med allt också. Förra terminen gick det utför för mig i slutet av terminen då jag inte alls planerade någonting vilket gjorde att det blev pluggtid sent på kvällen/natten. Ingen bra teknik inför alla prov. eftersom vi hade många prov så han jag liksom inte ta igen det någon gång och jag var trött på lektionerna och presterade inte så bra som jag kände att jag kunde. 
 
Så till denna termin ska jag planera min vardag och inte ha det lika stressigt och jobbigt som förra terminen. Verkligen ett hett tips till er som får ett hårdare schema nu och får mer att göra. Ta det inte i sista sekund, ni förlorar bara på det dem kommande dagarna och det blir inge bra i längden. och planera! annars blir det lätt kvällen innan iaf..
 
Men tillbaka till valen. Eftersom att jag går NIU så tar det upp hela mitt individuella val.Det var tänkt att vi förra terminen hade NIU tid då resten av vår klass hade samhäll, och att vi skulle läsa den samhälls kursen i 2.an. Men eftersom jag hade mina NIU lektioner på kvälarna kunde jag läsa samhällen med min klass ändå och läste alltså mer poäng än vad jag skulle. Så i 2.an, när jag igentligen ska läsa samhälls kursen, som jag redan kommer att ha läst, får jag fri tid. Igentligen har jag alltså inte mer poäng att välja men om jag vill kan jag ändå välja en kurs, men då jag kommer läsa mer än dem 2500p man ska läsa under de tre år man går gymnasiet. 
 
Vi fick i fredags välja mellan långsam eller snab matte, Jag valde snabb eftersom jag troligtvis kommer gå naturnatur då man nästan är tvungen att gå snabb matte. Det som är det svåra med valen är vilka kurser man behöver och hur mycket poäng osv man måste ha för att komma in på senare utbildningar. Och det är svårt att veta hur mycket man kan läsa och ändå orka med. Min ridning tar mycket av min tid utöver skolan och även pluggandet, och jag måste då och då få annan tid till vänner och annat för att orka med. Därför är det svårt att veta hur mycket jag kan välja i poäng för att komma in på det jag vill men ändå inte överbelasta mig så att man inte klarar av det. 
 
Tänkte att jag skulle boka tid hos syven på skolan och få mer klarhet i vad som krävs för det jag vill bli och sen fundera mer på hur mycket jag hinner med och orkar med. 
 
Ska inte babbla mer om det här nu men vill verkligen varna er som får det jobbigare nu denna termin och även dem resterande att gör inte allt i sista sekund och plugga inte kvällarna innan. Ni blir trötta, ni glömmer kunskapen efter nån vecka och då har ni bara slösat bort tiden och samtidigt bara blivit trötta. Och jag säger som vår lärare sa, dem valen man gör nu är väldigt viktiga inför er framtid så tänk igenom det ordentligt och gör inga val efter vad alla andra tänker och väljer utan det är ditt liv, dina val och dina möjligheter och ingen ska kunna stoppa dig för att göra det du vill. Och vet man inte vad man vill bli, gör sånt du tycker är kul, du behöver inte alltid hänga på alla andra utan våga gör som du själv vill och framför allt våga välja efter vad du själv vill, för som sagt, dessa val är viktiga och betydande och det är bara du som kan bestämma vad du vill och älskar att göra, ingen kan välja något du ska älska och spendera ditt liv med, dem kan bara hjälpa dig påv ägen  men det är upp till dig att hitta vad du vill ha hjälp med.

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback